15 April 2011

camner nak jaga kereta ni.. pompuan..pompuan..


Dah ada kereta sendiri.. mesti kena tahu n faham mengenai kereta.Selalunya aku belasah ajer.. sebab kereta laki aku yg jaga and ambil pusing.Aku.. hee!! tahu sikit2 jer itu pun laki aku yg ajar.. Dengarkan bebelan lakiku :
  • Pepagi.. camner nak cepat pun kena panaskan enjin paling kurang 5 minit. 
  • Check minyak hitam dulu sblum panaskan kereta.. check air..
  • check tayar.. cukup angin ker tak..jangan tau start enjin terus jalan jer...
Laki aku baru bg kereta sebiji.. swift.. aku minta kancil jer tak pun myvi.. rezeki aku bergolek2 dapat cik swift.. sukanyaaa.. thanks hubby.. n he said ' keta ni kira hadiah hari jadi n hadiah ulangtahun perkahwinan tau'.Tapi itu bulan JUN.. awal betul aku dapat hadiah..pandai betul laki aku save budget.. siap combain lagi.. aper2 je laa.. dah ada keta sendiri.. syok nya.
Bukan apa.. kereta ni untuk hantar n ambil anak sekolah.. kalau hujan.. nak antar anak2 gi tuisyen.. beli barang dapur.. selalu juga berebut kereta ngan cik hubby ni.Lepas ni dah ada kereta sendiri tak yah berebut lagi.
Aku dengan rajinnya mengoogle mgenai penjagaan kereta ni.ada banyak juga maklumat yg aku dapat.Antaranya :

-Walaupun jarang menggunakan gear 3,2, dan L...sekali sekala amalkan tips penjagaan gear automatik ..angkat handbrake dan shift gear ke 3,2 dan L selama dua minit setiap gear untuk mengelakkan gear tidak terlalu lama di biarkan tanpa di gunakan....
-switch gear to N-Neutral apabila berhenti lama di traffic lights untuk mengelakkan clutch haus
-Guna minyak '97 jer jgn guna minyak '95.. nanti enjin lembap...
-Pam tayar kat kedai tayar.. bukan guna pam angin.. kat stesyen minyak.. Tayar tu pakai gas..

kereta mama..bestnyaaa...

kecik molek jer...

Sebelah yg seksi tu.. cikaro jambu mama.. peneman mama gi memana jer


Kunci keta ni.. simpan elok2.. klau hilang atau rosak high cost utk ganti
sbab nak setting balik..

p/s; TAK DE NIAT NAK MENUNJUK2 ATAU RIAK KEY!!!!
seronok sangat dapat kereta, tu yg kemaruk sikit.. macam beruk dapat cincin..
Tapi aku tak la lompat-lompat cam beruk...hiii!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan